بازاریابی چریکی

آیا می دانستید مدیران در بازاریابی چریکی 70 درصد بودجه های خود را صرف تبلیغات و 30 درصد را نیز صرف سایر ابزار های بازاریابی می کنند؟ همان گونه که می دانید افراد در جنگ های چریکی یا نامنظم از حرکات غیرمعمول و نامنظمی از قبیل کمین، حملات و حرکات تعجب آور استفاده می کنند.

در بازاریابی چریکی نیز از برنامه های مشابه در صنعت بازاریابی استفاده می‌کنند و با پروموشن ها و برنامه های خود مخاطبان را متعجب و به خود جذب می‌کنند. بازاریابی چریکی با هزینه ای که برای تبلیغات می کند حداکثر توجه و احساسات مشتری را در مقایسه با بازاریابی سنتی در نظر می‌گیرد و نتیجه آن حفظ تبلیغ در حافظه مشتری است.

برای مطالعه مطالب آیا می دانستید به سایت روزنامه فرصت امروز مراجعه نمایید.

افزایش قیمت نفت با خوش‌بینی اوپک

پایگاه خبری بلومبرگ اعلام کرد قیمت نفت در بازار لندن به بالاترین سطح خود در تقریبا دو ماه اخیر رسید، زیرا وزرای نفت اوپک اطمینان دادند بازار می‌تواند به روند افزایش قیمت ادامه دهد. به گزارش ایرنا به نقل از بلومبرگ، قیمت نفت روز سه شنبه در معاملات آتی بازار لندن یک درصد افزایش یافت. محمد بن صالح السدا، وزیر نفت قطر روز دوشنبه گفت: در بازار یک احساس خوش‌بینی نسبت به افزیش قیمت نفت وجود دارد و روند قیمت در دو هفته گذشته تغییر جهت داده و صعودی شده است. علی العمیر، وزیر نفت کویت نیز گفت: مازاد عرضه نفت در بازار، اینک از برآورد قبلی آن (یعنی 1.8میلیون بشکه در روز) کمتر است. کویت سومین تولید‌کننده بزرگ اوپک است. 


قیمت نفت که از ژوئن 2014 (خرداد گذشته) روند کاهشی پیدا کرد و در ماه ژانویه (دی) به کمترین سطح خود در تقریبا شش سال گذشته رسید، اخیرا به دلیل کاهش تعداد دکل‌های نفتی در آمریکا، تغییر روند داده است. تعداد دکل‌های نفتی در آمریکا به خاطر کاهش قیمت نفت و سودآور نبودن ادامه حفاری‌ها، به کمترین سطح خود از اوت 2011 رسیده است. بانک بین‌المللی استاندارد چارترد انگلستان اعلام کرد، مازاد عرضه در بازارهای نفت رو به کاهش است.

دیوید لنوکس، تحلیلگر موسسه تحقیقاتی فت پرافتس در سیدنی، تلفنی به بلومبرگ گفت: تعداد دکل‌های حفاری در آمریکا در حال کاهش است. پیش‌بینی‌ها از این قرار است که تولید نفت در اواخر سال 2015 به‌ویژه از سوی آمریکا کاهش خواهد یافت و موجب پایان یافتن کاهش قیمت نفت خواهد شد. قیمت نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه آوریل (فروردین) در ساعت 12:08 روز سه شنبه به وقت سنگاپور، در بازار آیس فیوچرز اروپا واقع در لندن 61 سنت بالا رفت و به 62.01 دلار در هر بشکه رسید.
برای مطالعه مطالب اخبار تجارت و بازرگانی به سایت روزنامه فرصت امروز مراجعه نمایید.

فعالیت‌هایی که در سیستم مدیریت ارتباط با مشتری مدیریت می‌شوند

آنچه از گفته‌های کارشناسان و صاحب‌نظران در عرصه تجارت مشهود است، نشان می‌دهد افرادی که در ابتدای خرید از شرکت شما ناراضی می‌شوند، اگر به شکل مناسب به شکایت آنها رسیدگی شود، این امکان را فراهم خواهد ساخت که آنها مجددا برای خرید نزد شما بازگردند‌. اهمیت دادن به نیاز‌های مشتریان مخصوصا مشکلاتی که در هنگام خرید از شما با آن مواجه خواهند شد، اکنون دیگر یک استراتژی مهم در روند کسب‌و‌کار شما به حساب نمی‌آید بلکه یک امر واجب و ضروری تلقی می‌شود‌. تصوری که مردم از یک برند در ذهن خواهند داشت به تجربه آنها از نحوه رسیدگی به درخواست‌ها و شکایات مشتریان بستگی دارد‌.


امکاناتی که سیستم مدیریت ارتباط با مشتری در حوزه مدیریت خدمات مشتریان در اختیار سازمان شما قرار می‌دهد عبارتند از:

1-‌ دسته‌بندی درخواست‌ها و شکایات در قالب‌های مختلف و ارجاع آنها به یک تیم یا شخص خاص

2-‌ ارزیابی عملکرد پرسنل در ارتباط با رسیدگی به درخواست‌ها و شکایات مشتریان

برای مطالعه مطالب اخبار مدیریت بازاریابی و فروش به سایت روزنامه فرصت امروز مراجعه نمایید.

تجارت به‌جای تولید

یکی از مهم‌ترین دلایل عدم‌پیشرفت اقتصادی کشور این است که به موانع راه رشد اقتصادی هیچ‌وقت توجه نکرده‌ایم و اکنون هم به این موضوع آن‌طور که باید توجهی نمی‌کنیم. در طول چند دهه گذشته مشکل اصلی اقتصادی‌مان را می‌توان در ساختار اقتصاد خرد، یعنی علامت قیمت‌های نسبی و دیگر قیمت‌ها جست‌وجو کرد و این مسئله جزو آن دسته از عواملی است که ساختار‌های اقتصادی کشورمان را به انحراف کشیده و با مشکلات عمده‌ای روبه‌رو ساخته است.

این عواملی که به آن اشاره کردم تنها شامل قیمت‌های نسبی حامل‌های انرژی نیست بلکه اساسی‌ترین علت این مسئله به دلیل اختلاف فاحشی است که بین سود بانک‌ها و سودی که در خارج از نظام بانکی وجود دارد اتفاق می‌افتد و ما را دچار مشکلات بسیاری می‌کند‌. علاوه‌بر عواملی که مطرح کردم می‌توان به نبود یک نظام مالی کارآمد اشاره کرد که این هم جزو آن دسته از مشکلات اصلی اقتصادی است و مانعی در جهت رشد اقتصادی محسوب می‌شود.


عقیده دارم تا زمانی‌که این موانع و مشکلات در ساختار اقتصادی کشورمان وجود دارد نخواهیم توانست بسته‌ای را در چارچوب سیاست‌های کلان در جهت ایجاد رشد و رونق اقتصادی به کار ببریم و پیشرفتی هم نخواهیم کرد. یکی دیگر از چالش‌های مهم اقتصادی که امروزه در حوزه‌های اقتصادی با آن مواجه هستیم می‌تواند این باشد که علامت‌های صحیح را به بخش تولید به‌خصوص به بخش صنعت نمی‌دهیم و با یکسری موانع در این بخش‌ها روبه‌رو می‌شویم.

باید توجه کنیم که بخش صنعت یکی از مهم‌ترین و تاثیر‌گذارترین بخش‌های اقتصادی کشور است و از آنجایی که درآمدهای کشور به نفت وابسته است و در زمینه استخراج نفت توانایی داریم و با آن به تجارت می‌پردازیم، همین مسئله ما را به یک کشور عمدتا تاجر تبدیل کرده و سبب شده که نظام اجرایی ما بیشتر به سمت تجارت سوق داده شود تا تولید.

برای مطالعه مطالب اخبار نگاه آخر به سایت روزنامه فرصت امروز مراجعه نمایید.

خشکسالی و راهکارهای عبور از آن

بخش عمده کشورمان ‌دارای اقلیم گرم و خشک است و درگیر با مشکل در حال گسترش خشکسالی. با توجه به میزان منابع آب و سرانه مصرف، ایران از جمله کشورهایی است که تا سال 2025 میلادی در گروه کشورهای مواجه با کمبود فیزیکی آب قرار می‌گیرد. به این معنا که حتی با باﻻترین ضریب بهره‌وری ممکن در مصرف آب، برای تامین نیازهای کشور آب کافی در اختیار نخواهد بود. تخمین زده می‌شود که این معضل حدود ۲۵درصد مردم جهان از جمله مملکت ما را درگیر کند.



در سال 1960 به ازای هر نفر، شش هزار مترمکعب آب (یک دوم میانگین جهان) و در سال 1990 دو هزار مترمکعب آب در اختیار بود و پیش‌بینی می‌شود در سال 2025 میلادی حدود هزار مترمکعب آب به ازای هر نفر در اختیار قرار گیرد. پدیده گرم شدن کره زمین (Global warming) سبب کاهش بارش‌ها، افزایش تبخیر و تعرق از سطح زمین، افزایش تجمع نمک و شوری زمین‌های کشاورزی و در نهایت شدیدتر شدن خشکسالی می‌شود.

علاوه براین پدیده، کشور ما به‌شدت در برابر خشکسالی حساس است به چند دلیل؛ اول اینکه سه چهارم کشورمان در ناحیه کاملا خشک قرار‌ دارد با میزان بارش‌هایی بین 50 تا 100 میلی متر با توزیع بارش‌ به‌شدت ناهمگون. دوم، به علت وجود زنجیره کوهستان‌های البرز و زاگرس از باران‌های موسمی آفریقا بهره‌مند نمی‌شویم. سوم، حدود 67‌درصد (270 میلیارد مترمکعب از 400 میلیارد مترمکعب حجم بارش‌ها) نزولات جوی به دلیل گرما از دسترس خارج می‌شود و چهارم فشار بسیار زیاد بر منابع آب زیرزمینی. بیش از 90 درصد تولیدات زراعی و باغی کشور ما حاصل کشت آبی است. درواقع آب محور توسعه کشاورزی محسوب می‌شود. منابع آب تجدیدشونده کشور 130 میلیارد مترمکعب است و از 5/89 میلیارد مترمکعب آب استحصال شده در کشور 83 میلیارد آن در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

بالاترین عملکرد آب در مزارع ایران حدود 29 درصد است که در بسیاری از موارد راندمان استفاده از آب کمتر و در حدود یک سوم این میزان تخمین زده می‌شود. موارد یاد شده گوشه‌ای از مشکلات آب کشور است که برای درمان آن حتما باید چاره‌اندیشی کرد زیرا همین خشک شدن دریاچه‌ها، تالاب‌ها و رودخانه‌ها علاوه بر مشکل خشکسالی مشکلات ثانویه‌ای را هم ایجاد می‌کنند؛ مثل آزاد شدن ریزگرد‌ها که همراه جریانات جوی حرکت کرده و نه تنها تهدید‌کننده سلامت انسان‌ها هستند، بلکه حیات انواع مختلف گونه‌های زیستی را هم به خطر می‌اندازند.

پرسشی که مطرح می‌شود این است که چه می‌توان کرد؟ مدیریت آب یا بهتر است بگوییم کمبود آب پاسخ همه این مشکلات است. کم‌آبی و خشکسالی را می‌توان در سطوح مصرف شهری، صنعت و کشاورزی بررسی و مدیریت کرد. به‌عنوان مثال در سطح کشاورزی موارد زیر می‌تواند به حل مسئله کمک کند؛ بهینه‌سازی روش‌های آبیاری، افزایش کارایی مصرف آب، کاهش تبخیر ازسطح مزرعه، استفاده از سیستم‌های آبیاری زیرزمینی و روش‌های آبیاری زیرسطحی، تغییر الگوی کشت، استفاده از گونه‌های مقاوم به خشکی و شوری، به‌نژادی ارقام و ... در سطح شهری بهبود و بهینه‌سازی مسیرها و لوله‌های انتقال آب که خود یکی از منابع هدر‌روی آب شهری است.



آموزش شهروندان در مدیریت بهتر آب، کاشت کمتر چمن در بلوارها، پارک‌ها و مناطق فضای سبز شهری و جایگزینی گونه‌های مقاوم به خشکی به جای آن، استفاده از مخازنی برای جمع‌آوری آب باران برای مجتمع‌های مسکونی جهت استفاده در شست‌وشو یا آبیاری گیاهان اطراف همان مجتمع مسکونی و در سطح صنعت، بازیافت دوباره آب و استفاده از آب تصفیه شده و تغییر سیستم‌های تولید و ... حدود 90 درصد آب‌های سطحی در کشور ما هدر می‌رود. به هر حال مشکل خشکسالی و کمبود آب با مدیریت مناسب تعدیل می‌شود. این کار نیازمند برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی است.


برای مطالعه مطالب اخبار کشاورزی به سایت روزنامه فرصت امروز مراجعه نمایید.