دستگاه لیزری جدید برای بو کشیدن بیماری‌های خطرناک

محققان دانشگاه آدلاید استرالیا در حال تولید یک سیستم لیزر برای بررسی غیرتهاجمی تنفس هستند که می‌تواند بیماری‌های مختلف از جمله دیابت، عفونت‌ها و سرطان را در یک لحظه غربالگری کند. فناوری جدید محققان یک ابزار مشابه بینی سگ‌اپتیکال است که از لیزر خاص برای اندازه‌گیری محتوای مولکولی یک نمونه گاز استفاده می‌کند. این محصول ممکن است بین سه تا پنج سال آینده به بازار وارد شود. این مولکول‌ها، محصولات جانبی فرآیندهای متابولیک در بدن هستند و مقادیر آنها با بروز مشکل در سلامت بدن تغییر می‌کند. بیماری‌هایی مانند سرطان ریه و مری، آسم و دیابت می‌توانند به این طریق و حتی پیش از نمایش علائم خارجی شناسایی شوند. این سیستم از یک لیزر ویژه استفاده می‌کند که تا یک میلیون فرکانس نور مختلف را به نمونه ارسال می‌کند. هر مولکول نور را در فرکانس نوری متفاوتی جذب می‌کند، از این رو از یک اثر انگشت مولکولی منحصربه‌فرد برخوردار است.

برای مطالعه مطالب بیشتر به سایت روزنامه فرصت امروز مراجعه نمایید.

دلار تک‌نرخی جدی شد

همزمان با اعلام نتایج نهایی ۲۲ ماه مذاکرات هسته‌ای، بانک مرکزی از مدتی پیش نرخ بانکی دلار را به نرخ آزاد این ارز در بازار نزدیک کرد و این اقدام را می‌توان نشانه جدی برای تک‌‌نرخی شدن دلار برشمرد. به گزارش تسنیم، یکسان‌سازی نرخ ارز را شاید بتوان یکی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی رییس‌جمهوری عنوان کرد که تاکنون بانک مرکزی اجرای آن را به خاطر مهیا نبودن شرایط بین‌المللی به تاخیر انداخته است. قانون برنامه پنجم توسعه تکلیف کرده نظام ارزی کشور باید شناور مدیریت شده باشد و نرخ ارز با توجه به حفظ دامنه رقابت‌پذیری در تجارت خارجی و با ملاحظه تورم داخلی و جهانی و همچنین شرایط اقتصاد کلان از جمله تعیین حد مطلوبی از ذخایر خارجی تعیین شود.
اما این سیاست اجرایی نخواهد شد مگر آنکه ارز در بازار به نرخ واحد برسد چراکه طی سال‌های گذشته نظام ارزی کشور شاهد چندنرخی بودن ارز بوده و سیاست‌های مختلف در راستای تک‌‌نرخی کردن این بازار تاکنون به نتیجه نرسیده است. نوسانات شدید ارزی طی سال‌های قبل موجب شد تا دولت یازدهم بعد از روی کار آمدن یکی از اهداف اقتصادی، خود را مدیر بازار ارز معرفی کند و در این راستا هم تا حدودی موفق شد، البته موید این موضوع کاهش تکانه‌های ارزی در سال 93 است. قیمت دلار در سال 93 روندی با ثبات نسبی را طی کرد و بانک مرکزی از این موضوع به‌عنوان یکی از دستاوردهای خود نام می‌برد،

این درحالی است که برخی از تحلیلگران اقتصادی معتقدند با توجه به وضعیت قیمت نفت در سال 94، دولت باید با اقدامات هوشمندانه و مدبرانه از هرگونه تلاطم شدید ارزی در سال آینده جلوگیری کند. به گزارش تسنیم، دولت یازدهم البته در اواخر سال 92 اعلام کرد که ارز تک‌‌نرخی را در نیمه دوم سال 93 اجرایی خواهد کرد و اجرای این برنامه به تدریج خواهد بود، اما با وجود اینکه بارها دولتمردان و مسئولان بانک مرکزی بر آماده بودن مقدمات اجرای این برنامه تاکید کرده‌اند بازار ارز در سالی که گذشت تک‌‌نرخی نشد و در سال 93 ارز (دلار) دو نرخی در بازار حاکم بود.

ولی‌الله سیف طی ماه‌های اخیر به دفعات در پاسخ به این سوال که «زمان در نظر گرفته شده برای یکسان‌سازی نرخ ارز توسط بانک مرکزی»، اعلام کرده که بهترین زمان برای یکسان‌سازی نرخ ارز ارتقای سطح ارتباطات بین‌المللی بانکی و کارگزاران است. ضمن آنکه علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با اعلام نگرانی از بازگشت تورم پس از لغو تحریم‌ها با اتخاذ سیاست‌های انبساطی گفته بود: «امیدواریم بعد از اینکه توافقات نهایی انجام می‌شود و تحریم‌ها نیز حذف می‌شود، زمینه یکسان‌سازی نرخ ارز را فراهم کنیم.»
همان‌طور که آخرین خبرها از مذاکرات هسته‌ای نشان می‌دهد دیروز نتایج 22‌ماهه مذاکرات هسته‌ای اعلام شد و در صورتی که تیم مذاکره‌کننده توانسته باشد امتیاز لغو تحریم‌های بانکی را گرفته باشد طبیعتا زمینه برای مبادلات بین‌المللی نظام بانکی فراهم خواهد شد و این همان پیش‌زمینه‌ای است که مردان اقتصادی کابینه یازدهم برای اجرای یکسان‌سازی نرخ ارز ضروری دانسته بودند. شاید به همین خاطر هم هست که طی هفته‌های اخیر بانک مرکزی با افزایش نرخ رسمی دلار در مرکز مبادلات ارزی کشور تلاش کرده فاصله دلار آزاد و بانکی کم شود. برهمین اساس دلار بانکی در معاملات سه‌شنبه مرکز مبادلات ارزی کشور با قیمت 2950‌تومان به متقاضیان ارزهای رسمی توزیع می‌شود؛ دلار بانکی در حالی با این نرخ ارزش‌گذاری شده است که دلار در بازار آزاد طی روز گذشته 3216‌تومان قیمت خورده بود. ناگفته نماند که رشد نرخ بانکی دلار در حالی اتفاق افتاد که نرخ ارز در بودجه سال 94 رقمی معادل 2850‌تومان تعیین شده بود.
بنابراین می‌توان یکسان‌سازی نرخ ارز به‌صورت جدی و با قید فوریت بعد از اعلام نتایج مذاکرات هسته‌ای را محتمل دانست هر چند تجربه ماه‌های اخیر نشان داده که نمی‌توان به بیانیه‌های رسانه‌ای مذاکرات هسته‌ای خوش‌بین بود و باید دید در عمل چه تضمینی برای توافقات احتمالی وجود خواهد داشت.

برای مطالعه مطالب بیشتر به سایت روزنامه فرصت امروز مراجعه نمایید.

مزرعه های زیرزمینی لندن

نخستین محصولات مزارع زیرزمینی لندن به‌زودی به فروش گذاشته می‌شوند. طبق اعلام مسئولان شهرداری لندن، به‌زودی همه تونل‌های فراموش‌شده یادگار جنگ جهانی دوم که در عمق 33 متری زیر خیابان‌های شهر لندن حفر شده‌اند، به کشاورزی زیرزمینی اختصاص داده می‌شوند. شیوه پرورش گیاهان در زیرزمین برای نخستین بار توسط ریچارد بالارد و استیون درینگ، دو کارآفرین بریتانیایی به کار گرفته شده است.

برای مطالعه مطالب بیشتر به سایت روزنامه فرصت امروز مراجعه نمایید.

رشد نرخ بی‌سوادی در استان‌های مرزی

سیدابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با بیان اینکه متأسفانه نرخ بی‌سوادی در برخی استان‌های مرزی رو به افزایش بوده است گفت: براساس آمار رسمی نرخ بی‌سوادی در کشور در حال حاضر 11درصد است. رضوی در تبیین سیاست‌های دولت به منظور انسداد مبادی بی‌سوادی به‌ویژه در مناطق محروم گفت: متأسفانه شورای عالی مبارزه با بی‌سوادی حتی یک بار هم در دولت‌های نهم و دهم تشکیل نشد. خوشبختانه این شورا سال گذشته برای نخستین بار به ریاست معاون اول رییس‌جمهور تشکیل جلسه داد و به‌صورت جدی برای این موضوع برنامه‌ریزی شد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر شورای برنامه‌ریزی سوادآموزی در وزارت آموزش‌وپرورش تشکیل شده که هدف آن رفع محرومیت‌های تحصیلی است. ریاست این شورا بر عهده وزیر آموزش‌وپرورش و دبیری آن بر عهده معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری است.

متأسفانه نرخ بی‌سوادی در برخی استان‌های مرزی ما رو به افزایش بوده است. البته علل مختلفی در این باره وجود دارد. وی بااشاره به تمهیدات دولت برای سوادآموزی در مناطق محروم و دورافتاده گفت: در حال حاضر در برخی استان‌ها مراکز حمایتی وجود دارند که موازی با آموزش‌وپرورش مدارسی را دایر و برخی کودکان را تحت آموزش قرار می‌دهند. معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با بیان اینکه اکنون در حال برنامه‌ریزی برای رفع مشکل تردد و رفت‌وآمد دانش آموزان مناطق محروم به مدارس هستیم گفت: تعداد محصلان به‌ویژه بعد از مقطع ابتدایی و در دوره دبیرستان در برخی روستاها اندک است و ناچارند به مناطق مجاور بروند. درصدد هستیم مشکل سرویس رفت‌و‌آمد دانش‌آموزان را در این مناطق حل کنیم. رضوی همچنین گفت: سال گذشته در سیستان و بلوچستان اقدام خوبی صورت پذیرفت و طرح خرید خدمات آموزشی از مدارس غیردولتی در آن به اجرا درآمد که بخشی از مشکلات را حل کرد.

برای مطالعه مطالب بیشتر به سایت روزنامه فرصت امروز مراجعه نمایید.

ویلایی به مثابه جزیره ای مدرن

کار ساخت ۲۲ ویلای شناور لوکس در مجمع‌الجزایر مصنوعی «جهان»(The World) دوبی آغاز می‌شود؛ خانه‌هایی که هر یک دست کمی از یک جزیره مدرن با امکانات کامل ندارند. این مجمع‌الجزایر مصنوعی در سال ۲۰۰۳ به شکل نقشه جهان ساخته شده که با مشاهده آن از بالا دقیقا با نقشه ۷ قاره جهان مواجه می‌شویم.

برای مطالعه ادامه مطالب به سایت روزنامه فرصت امروز مراجعه نمایید.