سنجش اثربخشی برنامه بازاریابی

پرسش: یک کسب‌وکار فروش تلفنی را مدیریت می‌کنم و از طریق مشورت با چند کارشناس یک برنامه‌ بازاریابی را برای کوتاه‌مدت تنظیم کرده‌ام. چطور می‌توانم پیش از اجرای این برنامه اثربخشی آن را بسنجم؟

پاسخ کارشناس؛ دکتر امین اسداللهی:

برای شروع باید بگویم که شیوه کسب‌وکار تلفنی را نمی‌توان برای هر سازمانی اجرا کرد. این شیوه بیشتر برای کسب‌‌وکارهایی که ملموس هستند و در انتقال و ارتباط با مشتریان، سرعت زیادی دارند، پیشنهاد می‌شود. گاهی در این کسب‌وکارها برای مشتریان، سرعت، ارزش بیشتری از کیفیت محصولات پیدا می‌کند. حال این کسب‌وکار قبل از مشاوره گرفتن برای برنامه بازاریابی باید مدل کسب‌وکار خود را ترسیم کند.

مدل کسب‌وکار یک صفحه A4 9 خانه‌ای است که مشخص می‌کند، آیا کسب‌وکار موفق عمل کرده که برای آن برنامه‌ بازاریابی طراحی شود یا خیر، یعنی مدل کسب‌وکار است که سنجش اثربخشی برنامه بازاریابی را مشخص می‌کند. این موضوع شامل اجزایی مانند بخش‌بندی مشتریان و مواردی که برای مشتریان ارزش محسوب می‌شود و... است. اگر قسمت هزینه کسب‌وکار به نسبت درآمد آن بیشتر باشد، تازه آن موقع می‌توان درباره یک برنامه بازاریابی برنامه‌ریزی کرد. پس این کسب‌وکار باید روند خود را تغییر داده و قبل از برنامه بازاریابی، مدل کسب‌وکار خود را ترسیم کند.

شاید مدل کسب‌وکار نشان دهد که این شرکت کسب‌وکار پرسودی نیست و وقتی سود‌دهی خوبی نداشته باشد، نیازی نیز به برنامه بازاریابی ندارد و در این راستا باید شیوه دیگری را اجرا کند.

* اگر شما هم د‌‌ر کسب‌و‌کار خود‌‌ با چالشی روبه‌رو هستید‌‌، د‌‌ر صورت تمایل مشکل خود‌‌ را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما د‌‌ر میان بگذارید‌‌ و پاسخ خود‌‌ را د‌‌ر همین بخش پیگیری کنید‌‌.

برای مطالعه مطالب اخبار مدرسه کسب و کار به سایت روزنامه فرصت امروز مراجعه نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.