تدوین اطلس ملی امنیت آبی کشور

مدیر مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری (زیرپوشش یونسکو) از تدوین اطلس ملی امنیت آبی کشور خبر داد. دکتر سیدعلی چاوشیان در گفت‌وگو با پاون اظهار کرد: امروزه تمامی دولت‌ها می‌کوشند در تدارک برنامه‌های توسعه خود، مقوله امنیت ملی را محور قرار داده و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا به بهبود و ارتقای امنیت در جامعه نائل آیند‌. یکی از وجوه این امنیت می‌تواند به‌عنوان امنیت آبی تعریف شود. وی با بیان اینکه برای پی بردن به نقش و تاثیر آب در امنیت کشور به مطالعه و تعریف شاخص‌های کمی و کیفی و شناخت نحوه اثر متقابل آب و امنیت ملی نیاز است، ادامه داد: در بسیاری موارد، دسترسی به منابع آب کافی به مثابه یک ابزار قدرت و متقابلا کمبود منابع آب یا عدم دسترسی به آن یک موضوع جدی تهدیدکننده قدرت و درنتیجه امنیت تلقی شده است‌.

چاوشیان با تاکید بر نقش آب در پایداری، توسعه و رفاه منطقه‌ای و ملی گفت: ضروری است به آب با نگاهی ویژه و با این دیدگاه که در آینده‌ای نزدیک، امنیت ملی کشور به امنیت آبی وابسته است، به بررسی مفهوم امنیت آبی، ابعاد آن، مولفه‌ها و سرانجام شاخص‌های مربوطه در سطح منطقه‌ای و ملی پرداخته شود تا به کمک آن بتوان قضاوت‌هایی صحیح از وضعیت آبی ارائه کرد و درنهایت در برنامه‌ریزی‌های آینده از آن بهره برد.
وی با بیان اینکه براساس پتانسیل‌ها و تجارب بین‌المللی، تدوین این اطلس به مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری سپرده شده است، گفت: این مرکز در حال تهیه طرح مفهومی اطلس ملی امنیت آبی حوضه‌های آبریز شش‌گانه اصلی کشور است که پایه و اساس این طرح مفهومی بیلان آبی کشور یعنی منابع تامین ، منابع مصرف و مخاطره‌های آبی است. چاوشیان نتیجه این طرح پژوهشی را مقایسه وضعیت امنیت آبی حوضه‌های آبریز اصلی شش‌گانه کشور عنوان و ابراز امیدواری کرد: نتایج حاصل از این طرح پژوهشی، تحولی را در برنامه‌ریزی‌های آینده منابع آب حوضه‌های آبریز اصلی کشور ایجاد کند.

برای مطالعه مطالب بیشتر به سایت روزنامه فرصت امروز مراجعه نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.