مبانی نظریه‌پردازی در بازاریابی

با نگاهی گذرا به درون‌مایه کتاب‌های بازاریابی درمی‌یابیم که نویسندگان این رشته، بیشتر به بیان اصول، روش‌ها، تکنیک‌ها، مدل‌ها و فرآیندها پرداخته‌اند. می‌توان گفت در بیشتر این منابع دیدگاه کاربردی غالب است که البته در جای خود یک ویژگی ارزنده به شمار می‌آید. در این رهگذر آنچه تاکنون بدان کمتر پرداخته شده است جنبه‌های تئوریک و مبانی فکری و فلسفی بازاریابی است. اگرچه تردیدی در ضرورت کاربردی بودن مطالب بازاریابی نیست، اما از آنجا که در جایگاه یک رشته علمی و شاخه‌ای از دانش بازرگانی در دانشگاه‌ها آموزش داده می‌شود جا دارد زمینه‌های فکری و نظری آن نیز با نگاهی ژرف مورد بررسی قرار گیرد.

احساس این نیاز، استاد بازاریابی دانشگاه تگزاس، شبلی دی هانت را بر آن داشت که با بهره‌گیری از مطالعات و تجربیات ارزنده‌اش به تدوین کتاب مبانی نظریه‌پردازی در بازاریابی همت گذارد. در حال حاضر این کتاب به‌عنوان یکی از منابع علمی برای درس تئوری‌های بازاریابی در دانشگاه‌های معتبر آمریکا محسوب می‌شود. این کتاب توسط دکتر محمد حقیقی و دکتر مسعود کرمی ترجمه شده است.


در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «جریان‌ها، حرکت‌های عناصری هستند که جدایی‌های بازار را برطرف می‌کنند. بازاریابی حرکتی مجزا نیست، بلکه بازاریابی متشکل از مجموعه‌ای از حرکت‌های موازی، متقابل یا متکثر است. این فعالیت‌ها در روابط پیچیده بین افراد اتفاق می‌افتند که مبنای اقتصادی برای وجود و مشارکت‌شان در فرآیند بازاریابی یافته‌اند.» این کتاب به قیمت 13 هزار تومان توسط موسسه کتاب مهربان نشر به چاپ و انتشار رسیده است.

برای مطالعه مطالب بیشتر به سایت روزنامه فرصت امروز مراجعه نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.