تبلیغاتی کلاسیک برای مرکزخریدی مدرن

طراحی آگهی‌های تبلیغاتی برای مراکز خرید، پیچیدگی خاص خود را دارد. در تبلیغات چنین مراکزی باید به مشتریان نکاتی یادآور شود که آنها را به خرید از آن مکان‌ها ترغیب کند. پس عنوان کردن مزیت‌های رقابتی در چنین آگهی‌هایی از اهمیت بالاتری برخوردار است. بازار چارسو، از آن دسته‌ مراکز خریدی است که این روزها تبلیغات گسترده‌ای را به راه انداخته است. تبلیغاتی با محوریت اینکه بازارچارسو فقط بازار موبایل نیست و خدمات دیگری را نیز به مشتریان ارائه می‌دهد. به نظر این هدف به خوبی در طرح موشکافی نشده تا مخاطب بداند که چارسو علاوه بر موبایل چه خدماتی را به مشتریان ارائه می‌کند.

در طرح آگهی تبلیغاتی چارسو، طراح از المان چند گوشی تلفن که در هوا معلق است، استفاده کرده‌است. به نظرطراح با استفاده از این المان می‌خواسته سردر ورودی این بازار را برای مشتریان همانندسازی کند. علاوه بر این طراح با ایده‌ای متفاوت و با استفاده از تابلوهای خیابانی، محل قرارگیری یا به‌نوعی آدرس این بازار را به مشتریان یادآوری کرده‌است. به منظور بررسی بیشتر این طرح تبلیغاتی به سراغ دوتن از کارشناسان این حوزه رفته‌ایم. مهدی علی‌فرد، کارشناس تبلیغات و مشاور استراتژیک و نوید شریفی، کارشناس تبلیغات و طراح گرافیک در این بررسی «فرصت امروز» را همراهی می‌کنند.

گروه هدفی که باید مشخص شود
مهدی علی‌فرد، درباره طرح تبلیغاتی بازار چارسو می‌گوید: براساس اطلاعات وب‌سایت بازارچارسو؛ این بازار نخستین کمپین تبلیغاتی خود را با شعار «بازارچارسو تنها یک بازار موبایل نیست. . .» به مدت یک ماه از طریق رسانه‌هایی مانند بیلبوردهای شهری، آگهی‌های روزنامه و مجلات، بنر وب‌سایت‌های خبری و پخش آگهی تلویزیونی جهت اطلاع‌رسانی به مردم تهران و شهرستان‌ها از اول خردادسال 94 اکران کرده‌است. علاوه براین کمپین‌های تبلیغاتی این بازار تا آبان سال 94 با توجه به کاربری‌های مختلف این بازار برنامه‌ریزی و ادامه پیدا خواهد کرد. براین اساس؛ برای شروع سعی خواهم کرد با توجه به متن فوق از سه زاویه، یعنی مخاطب هدف این برند، زیبایی‌شناسی بصری و تأثیر آن بر اقدام مخاطب و درنهایت استراتژی بازاریابی قابل حدس در کمپین بازار چارسو به مجموعه سوالات شما پاسخ دهم.

علی‌فرد می‌گوید: عموما وقتی صحبت از گرافیک محیطی یا تبلیغات محیطی می‌شود، باید به دو نکته اساسی توجه ویژه‌ای داشت، اول اینکه جغرافیای اکران موردنظر کجاست و چه مواردی آن محیط را متمایز می‌کند و دوم اینکه مخاطب و به تعبیری در تبلیغات مدرن «مخاطب هدف» کیست و چه خصوصیاتی دارد. به هرحال مخاطب می‌تواند در بازه سنی کودک تا مسن، زن یا مرد، بالغ یا نابالغ، سالم یا معلول یا ده‌ها و صد‌ها دسته‌بندی دیگر تقسیم‌بندی شود. در واقع هر مخاطبی با توجه به نوع نگاه کمپین و اهداف درنظرگرفته شده در آن، دارای ویژگی‌های منحصر بفردی است که نیازها و خواسته‌ها، علایق و سلایق ویژه‌ای را طلب می‌کند. مدیر و استراتژیست کمپین تا طراح کانسپت اگر بدون تقسیم‌بندی مخاطب و شناخت ویژگی‌های مخاطب هدف، اقدام به برنامه‌ریزی کند، قطعاً در مسیری اشتباهی گام برداشته است. در کمپین موردنظر متأسفانه طرح گرافیک محیطی اکران شده از حیث مخاطب‌شناسی و زیبایی‌شناسی به‌شدت ضعیف عمل کرده و طرح نه‌تنها ایده‌ای درست و متناسب با کارکرد موضوع هدف ندارد، بلکه از نظر گرافیک و محتوای آگهی نیز به‌شدت دچار ضعف است.

برای مطالعه ادامه مطالب به سایت روزنامه فرصت امروز مراجعه نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.