«زاما زاما»؛ بدترین شغل جهان!

هزاران کارگر به شکل غیرقانونی در معادن طلای ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی مشغول کار هستند. «زاما زاماها» در محیطی بسیار خطرناک فعالیت می‌کنند و تا مرگ فاصله‌ای ندارند. شاید برخی از کار خود ناراضی باشند و فکر کنند که صاحب بدترین شغل دنیا هستند اما واقعیت چیز دیگری است. زاما زاماهای آفریقای جنوبی در معادن طلا مشغول به کار هستند و ایمنی کارشان نیز به‌شدت  پایین است.
«بلسینگ ندلوو» به ما می‌گوید که چگونه امرار معاش می‌کند. او با یک پتک و اسکنه قدیمی در دل معادن تاریک نفوذ می‌کند تا کمی پول دربیاورد.  او می‌گوید: «وقتی به آفریقای جنوبی آمدم اصلا فکرش را هم نمی‌کردم که برای یک لقمه‌نان باید این کار را انجام دهم.»
ندلوو و همکارش «ریسپکت مویو» زندگی‌شان را در کف دستان‌شان گذاشته و به اعماق «شهرطلا» می‌روند. آنها از ابتدایی‌ترین ابزار استفاده می‌‎کنند و ممکن است چندین روز نیز زیر زمین باشند.  مویو دستانش را روی تخته سنگی به اندازه یک توپ بسکتبال می‌گذارد و می‌گوید: «گاهی اوقات زمین می‌لرزد و صخره‌هایی به این اندازه از بالا به پایین سقوط می‌کنند. در بیشتر اوقات هم به ما می‌خورند.»
دوست مویو و ندلوو به همین دلیل جان خود را از دست داد. اما آنها می‌گویند که تهدید اصلی از سمت گنگ‌های زامازامای رقیب بلند می‌شود. آنها معدنچی‌های زیر زمین را می‌کشند تا کیسه کوچک حاوی سنگ طلا گیرشان بیاید. چندین بار برای آنها پیش آمده که از زمین بیرون بیایند و با یک گنگ روبه‌رو شوند. آن گنگ با اسلحه معدنچی‌ها را تهدید می‌کند و کیسه‌های‌شان را می‌گیرد.
تجارت کثیفی است. یکی از همین گنگ‌ها در سال 2014 با بستن مسیر خروجی یک معدن غیرقانونی، حدود 200زاما زاما را در داخل معدن گیر انداخت و تمام طلاهای‌شان را دزدید. برخی به کمک آمدند و جان تعدادی را نجات دادند اما خیلی از آن معدنچی‌ها هم جان باختند که آمارشان منتشر نشد. پس از این اتفاق، خم به ابروی کسی نیامد، زیرا «بیگانه‌‌هراسی» در خون مردم این کشور است.
برای مطالعه مطالب بیشتر به سایت روزنامه فرصت امروز مراجعه نمایید.

نظرات 1 + ارسال نظر
معرفی کتاب سه‌شنبه 3 شهریور 1394 ساعت 23:41 http://ostorlabasrar.blogsky.com/

سلام ولادت امام رضا علیه السلام مبارک باد زندگی بهتر از منظر امام رضا علیه السلام در کلام کوتاهى از حضرت رضا (ع)[1] نکته ‏اى است که باید شعور و غیرت‏ را بلرزاند و حرکت بدهد. حضرت به على بن شعیب مى ‏فرماید: «یابن شُعَیْب ارَایْتَ مَنْ احْسَن النّاسِ عیشةً»؛ پسر شعیب مى ‏دانى چه کسى زندگى بهتر را دارد؟ در برابر این سؤال هر کس جوابى خواهد داشت. چه در بعد مادى و چه معنوى، زندگى بهتر زندگى همراه ایمان، همراه رضا، همراه یقین، همراه قرب خداست. و یا این که بهتر در اطاعت و تقوى و اجابت دستور حق است و یا این که زندگى بهتر در ثروت زیاد و قدرت زیاد و لذت زیاد و ... است. حضرت به هیچ کدام از این دو گونه جواب نمى ‏پردازد و پس از واگذارى شعیب و این که شما آگاه ‏ترید مى ‏فرماید: «مَنْ‏ حَسُنَ‏ عَیْشُ‏ النَّاسِ‏ فى‏ عَیْشِهِ‏» زندگى بهتر زندگى کسانى است که دیگران، در زندگى آن‏ها به خوبى رسیده ‏اند و خوبى دیگران در باغ دست ‏هاى آن‏ها روییده است. زندگى مادى و معنوى تو اگر با تولید و تکثیر تو همراه نباشد، بر تو وبال مى ‏شود. در زندگى مادى اگر تو بهترین‏ها را براى خودت جمع کنى و لذت و قدرت و ثروت را براى خودت بخواهى و به دیگران نرسى و پول را نپاشى و پخش نکنى، حتما منتظر باش که حسادت‏ها و دشمنى ‏ها و چشم‏ها و دست‏ها در آشکار و پنهان، مزاحمت بشوند. و از دست و دل و دماغت بیرون بیاورند، که تا پول را نپاشى و نکارى پولى برداشت نمى‏ کنى [1] تحف العقول، ص 448، کلمات قصار حضرت رضا( ع) و غررالحکم آمدى، ص 445، ح 10166 برگرفته از کتاب عا لمی باصفا

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.