بازاریابی موزه، استراتژی‌ها و تکنیک‌ها

نقش حیاتی موزه‌ها در جوامع بشری نقشی بدیع، ماندگار و مروج ناب‌ترین پدیده‌های فرهنگی است. موزه ها از معدود مراکز حافظ یادگاران نسل گذشته و در حقیقت فرزندان هنر و تاریخ هستند. هر یک از اشیای موجود در موزه، در عین بی‌زبانی به هزاران زبان سخن می‌گویند، زیرا اسناد معتبری از هنر، فرهنگ و تاریخ را ارائه می‌دهند. یک باور غلط که ممکن است در اذهان وجود داشته باشد این است که بازاریابی مربوط به شرکت‌های تجاری می‌شود. این در حالی است که موزه‌های بازاریابی قابل بسط و توسعه به حوزه‌های مختلف از جمله قلمروی موزه‌ها نیز هست. 



در کشور ما علی‌رغم وجود موزه‌های متعدد، رفتن به موزه و بازدید از آن به فرهنگ تبدیل نشده است. همین امر باعث شد تا دکتر محمود محمدیان و دکتر حمید رضا عسگری ده آبادی نسبت به تالیف و ترجمه کتابی با آن بازاریابی موزه اقدام کنند. در این کتاب تلاش شده است که به مثال‌هایی از موزه‌های ایرانی نیز پرداخته شود. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: « اینترنت و وب‌سایت‌های موزه یک دامنه وسیع و عمیق از مبادله‌های بازاریابی را ارائه می‌کند. در حالی‌که برخی کاربران اینترنت از موزه‌ها دیدار می‌کنند، بسیاری نیز ممکن است این کار را انجام ندهند.

در فضای مجازی، روابط یک بازاریاب با مشتری بسیار پیچیده‌تر است. فضای مجازی می‌تواند با دیدار ازموزه در دنیای واقعی و دیگر اشکال دیدار رقابت کند. موزه‌ها از طریق اینترنت می‌توانند به بازارهای جهانی دست یابند و به مشتریان این امکان را بدهند که محصول‌ها و خدمات مورد نظر خود را از موزه‌های سراسر جهان خریداری کنند. بازاریابی جهانی، مرزهای ملی را در نوردیده و موزه‌ها را در سراسر دنیا به تعامل با یکدیگر تشویق می‌کند. این کتاب در 440 صفحه و قیمت19800 تومان توسط انتشارات مهربان نشر به چاپ رسیده است.

برای مطالعه مطالب بیشتر به سایت روزنامه فرصت امروز مراجعه نمایید.

به‌درد بخور باشیم!

نزدیک بهار که می‌شود علاوه بر مردم که برای خرید شب عید هیجان دارند، بسیاری سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز هر یک به‌نوعی به تکاپو می‌افتند. عده‌ای خرده ریز‌های مالی و حسابداری خود را چک می‌کنند؛ عده‌ای برای سال جدید و برنامه‌های پیش‌رو نقشه می‌چینند و عده‌ای درصدد برنامه‌ریزی برای فرستادن هدیه برای قدردانی از یک‌سال وفاداری مشتریان خود هستند و بسیاری از نشریه‌ها هم طبق معمول ویژه‌نامه چاپ می‌کنند.



موضوع گزارش امروز ما همان مبحث آخر یعنی اقداماتی است که نشریات و رسانه‌های چاپی به مناسبت فرا‌رسیدن نوروز انجام می‌دهند. اقداماتی مانند انتشار ویژه‌نامه و سالنامه می‌تواند قدمی برای بازاریابی و پیشبرد فروش آن روزنامه و نشریه باشد، اما آیا انتشار سالنامه روشی کلیشه‌ای نشده و روش‌های جدید دیگری هم وجود دارد که بتواند جای آن را بگیرد؟ دو کارشناس بازاریابی و تبلیغات پاسخگوی پرسش‌های ما هستند.


به درد بخور باشیم!

امیر عمان، کارشناس تبلیغات هم درباره بازاریابی نشریات در آستانه سال نو و شیوه‌های مختلف آن، چنین می‌گوید: نشریات تخصصی، خوانندگان تخصصی دارند و می‌توانند از ویژه‌نامه برای این کار استفاده کنند. ما در نشریات و کلا در طراحی جلد و محتوا و.‌.‌. ضعیف هستیم. البته برای تهیه ویژه‌نامه نیز باید برنامه‌ریزی‌اش را چند ماه قبل انجام داد. نشریات ایران حتی در شناخت مخاطب مشکل دارند، پس بهتر است قبل از هر اقدامی قشر مخاطب را بشناسند. هنگام تهیه ویژه‌نامه نوروزی باید مطالبی استفاده کرد که به درد تعطیلات نوروز بخورد. برای این کار باید بدانیم مخاطب‌عام است یا خاص.

برای مطالعه مطالب بیشتر به سایت روزنامه فرصت امروز مراجعه نمایید.

احتمال گرانی بنزین از ۱۵ فروردین

یک مقام مسئول در وزارت نفت دو برنامه زمان‌بندی افزایش 5 درصدی قیمت بنزین را اعلام کرد و گفت: احتمال اعمال این افزایش قیمت در دو تاریخ اول و ۱۵‌فروردین ماه سال ۱۳۹۴ وجود دارد. یک مقام مسئول در وزارت نفت در گفت‌وگو با مهر درباره زمان اجرای طرح افزایش 5درصدی قیمت بنزین معمولی و بنزین سوپر، گفت: طرح پیشنهادی دولت مبنی بر افزایش 5درصدی قیمت فرآورده‌های نفتی در مجلس شورای اسلامی مصوب شده اما تاکنون دولت این افزایش قیمت را برای اعمال به وزارت نفت و شرکت‌های تابعه به‌ویژه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ابلاغ نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه احتمال ابلاغ افزایش 5 درصدی قیمت بنزین و گازوییل در چند روز آینده وجود دارد، تصریح کرد: هم‌اکنون اقدامات ابتدایی برای اعمال این افزایش قیمت با انجام تغییرات برنامه‌ای در سامانه هوشمند سوخت کشور انجام شده است. این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در‌صورت ابلاغ دولت، امکان آماده‌سازی سامانه هوشمند جایگاه‌های سوخت برای عرضه بنزین با قیمت‌های جدید در مدت چند روز وجود دارد، اظهار داشت: در صورت ابلاغ دولت، امکان اعمال این افزایش قیمت از اول فروردین ماه سال آینده وجود دارد. وی با اشاره به افزایش مسافرت‌های نوروزی در روزهای نخست فروردین ماه، تاکید کرد: از این رو احتمال اجرای طرح افزایش 5درصدی قیمت بنزین و گازوییل از ۱۵ فروردین ماه سال ۱۳۹۴ بیش از اول فروردین ماه است.

گفتنی است پس از افزایش 5 درصدی قیمت بنزین برای سال ۹۴ سخنگوی اقتصادی دولت تدبیر و امید، هرگونه افزایش دوباره قیمت بنزین برای سال ۹۴ را رد کرده و تاکید می‌کند: دولت فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین برای سال آینده ندارد.

از اردیبهشت ماه سال جاری و با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها به ترتیب قیمت هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای معمولی و سوپر ۷۰۰ و ۸۰۰ تومان و هر لیتر بنزین معمولی و سوپر آزاد به ترتیب با قیمت ۱۰۰۰ و ۱۱۰۰ تومان در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود. از این رو در صورت اجرای مصوبه جدید توسط دولت، از ابتدای سال ۱۳۹۴ به ترتیب هر لیتر بنزین نیمه‌یارانه‌ای معمولی و سوپر با افزایش ۵ درصدی ۷۳۵ و ۸۴۰ تومان و هر لیتر بنزین معمولی و سوپر آزاد به ترتیب با قیمت ۱۱۵۰ و ۱۱۵۵ تومان در جایگاه‌های سوخت عرضه خواهد شد.

از سوی دیگر، ستاد سوخت هم تاکید کرده است که با وجود کاهش سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی برخی از تاکسی‌ها برای آینده هیچ‌گونه تغییری در سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی خودروهای شخصی اعمال نخواهد شد.

برای مطالعه مطالب اخبار انرژِی به سایت روزنامه فرصت امروز مراجعه نمایید.

دیپلماسی دولت یازدهم باعث افزایش ورود گردشگر خارجی به کشور شد

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با بیان اینکه استراتژی روحانی و ظریف، استراتژی دشمن‌سازی نیست، تاکید کرد که دولت یازدهم با تغییر سیاست خارجی کشور، حضور و سفر گردشگران خارجی را مسبب شده است‌. غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت وگو با خانه ملت با انتقاد از عملکرد دولت احمدی‌نژاد گفت: دولت نهم و دهم اهل تنش بود‌. این روزها هم که به ترکیه سفر کرد، مجدد حاشیه‌های گذشته تکرار شد‌. او قصد سخنرانی در این کشور را داشت که با حاشیه سازی‌ها به طور غیر‌رسمی فضای آنجا به‌هم خورد تا سخنرانی به‌هم بخورد.این اتفاقات ناشی از روحیه تنش‌زایی او است.عمدتا هرجا احمدی‌نژاد حضور پیدا می‌کند تنشی ایجاد می‌شود‌. همین روحیه در دولت نهم و دهم باعث شد اثرات منفی بر همسایه‌ها گذاشته شود و شرایط به ضرر ایران باشد.


عضو فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی اظهار داشت: همین امر باعث شده گردشگران خارجی هم تمایلی به حضور در کشور ایران نداشته باشند. جعفرزاده ایمن آبادی تاکید کرد: با وجود اینکه دولت تغییر کرده است اما بازمانده‌های دولت احمدی‌نژاد سعی دارند دوباره فضا را تخریب کنند حتی بعضی دولتی‌ها در تله آنها می‌افتند اما فضا و شرایط خوبی فراهم شده و روندی در پیش است که باعث می‌شود رابطه ایران با دنیا بهبود یابد. این نماینده اعتقاد دارد که این استراتژی در‌حال حاضر در آقای روحانی و شخص آقای ظریف وجود دارد و یکی از اثرات آن افزایش حضور و سفر گردشگران خارجی به ایران است.

برای مطالعه مطالب اخبار گردشگری به سایت روزنامه فرصت امروز مراجعه نمایید.

انتخاب اعضای هیات‌مدیره جدید خانه سینما

هیات‌مدیره خانه سینما در غیاب نمایندگانی از دو صنف اصلی سینما، کانون کارگردانان و تهیه‌کنندگان انتخاب شدند. مجمع عمومی خانه سینما عصر دوشنبه در تالار سیف‌الله داد تشکیل جلسه داد و نمایندگان صنوف هفت عضو هیات‌مدیره جدید خانه سینما را انتخاب کردند. بنا بر‌این گزارش، محمدرضا موئینی با 21 رای، ابراهیم مختاری با 20 رای، بهمن اردلان با 18 رأی، کامران ملکی با 16 رای، آتیلا پسیانی با 16‌رای، شادمهر راستین با 15 رای و سیدمهدی خادم با 14 رای هیات‌مدیره خانه سینما شدند.

همچنین علی آشتیانی‌پور با 12 رای و محمدرضا سکوت با 10 رای عضو علی‌البدل و عبدالله اسفندیاری بازرس اصلی و ایمان کریمیان بازرس علی‌البدل انتخاب شدند. این انتخابات با حضور چهره‌هایی چون کمال تبریزی، ابوالحسن داودی، مجید برزگر، غلامرضا موسوی، رسول صدرعاملی، محسن امیریوسفی، سیروس الوند، محمدمهدی عسگرپور، مجتبی میرطهماسب، شادمهر راستین، رضا میرکریمی، نازنین مفخم، مرتضی رزاق کریمی، نجف فتاحی، بهروز شعیبی، کاوه سجادی‌حسینی و... برگزار شد.

از اتفاقات قابل تامل نیز در رای‌گیری دیروز مجمع عمومی، به حدنصاب نرسیدن آرای ابوالحسن داودی (نامزد کارگردانان) و علیرضا داودنژاد (نامزد تهیه کنندگان) بود. این انتخابات طبق روال مرسوم مجامع عمومی خانه سینما بدون حضور خبرنگاران برگزار شد. همچنین در پایان جلسه مجمع مقرر شد هیات‌مدیره جدید خانه سینما در جلسات بعدی خود یک فرد را به‌عنوان رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل انتخاب کند.

برای مطالعه مطالب اخبار امروز به سایت روزنامه فرصت امروز مراجعه نمایید.