سنجش اثربخشی برنامه بازاریابی

پرسش: یک کسب‌وکار فروش تلفنی را مدیریت می‌کنم و از طریق مشورت با چند کارشناس یک برنامه‌ بازاریابی را برای کوتاه‌مدت تنظیم کرده‌ام. چطور می‌توانم پیش از اجرای این برنامه اثربخشی آن را بسنجم؟

پاسخ کارشناس؛ دکتر امین اسداللهی:

برای شروع باید بگویم که شیوه کسب‌وکار تلفنی را نمی‌توان برای هر سازمانی اجرا کرد. این شیوه بیشتر برای کسب‌‌وکارهایی که ملموس هستند و در انتقال و ارتباط با مشتریان، سرعت زیادی دارند، پیشنهاد می‌شود. گاهی در این کسب‌وکارها برای مشتریان، سرعت، ارزش بیشتری از کیفیت محصولات پیدا می‌کند. حال این کسب‌وکار قبل از مشاوره گرفتن برای برنامه بازاریابی باید مدل کسب‌وکار خود را ترسیم کند.

مدل کسب‌وکار یک صفحه A4 9 خانه‌ای است که مشخص می‌کند، آیا کسب‌وکار موفق عمل کرده که برای آن برنامه‌ بازاریابی طراحی شود یا خیر، یعنی مدل کسب‌وکار است که سنجش اثربخشی برنامه بازاریابی را مشخص می‌کند. این موضوع شامل اجزایی مانند بخش‌بندی مشتریان و مواردی که برای مشتریان ارزش محسوب می‌شود و... است. اگر قسمت هزینه کسب‌وکار به نسبت درآمد آن بیشتر باشد، تازه آن موقع می‌توان درباره یک برنامه بازاریابی برنامه‌ریزی کرد. پس این کسب‌وکار باید روند خود را تغییر داده و قبل از برنامه بازاریابی، مدل کسب‌وکار خود را ترسیم کند.

شاید مدل کسب‌وکار نشان دهد که این شرکت کسب‌وکار پرسودی نیست و وقتی سود‌دهی خوبی نداشته باشد، نیازی نیز به برنامه بازاریابی ندارد و در این راستا باید شیوه دیگری را اجرا کند.

* اگر شما هم د‌‌ر کسب‌و‌کار خود‌‌ با چالشی روبه‌رو هستید‌‌، د‌‌ر صورت تمایل مشکل خود‌‌ را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما د‌‌ر میان بگذارید‌‌ و پاسخ خود‌‌ را د‌‌ر همین بخش پیگیری کنید‌‌.

برای مطالعه مطالب اخبار مدرسه کسب و کار به سایت روزنامه فرصت امروز مراجعه نمایید.

قیمت برخی خشکبار و آجیل در بازار

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی از افزایش 35 درصدی تولید یخچال فریزر و صادرات 9/4 میلیون دلاری این کالا در 10 ماهه امسال خبر داد. اکنون حدود 140 واحد تولیدکننده در صنعت یخچال، فریزر و یخچال فریزر فعالیت می‌کنند و میزان تولید این واحدها با یکدیگر مساوی نیست و می‌توان گفت برخی از واحدهای تولیدی مرکز ثقل تولید این کالاها هستند. در 10 ماهه امسال تعداد یک میلیون و 40 هزار دستگاه یخچال فریزر ساخته شده که نشانگر افزایش 35 درصدی تولید این کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. همچنین در مدت مشابه سال گذشته 819 هزار دستگاه بوده است.

در 10 ماهه سال گذشته میزان دو میلیون و 900 هزار دلاری یخچال فریزر صادرات داشتیم و اکنون صادرات این کالا در سال‌جاری با افزایش چشمگیری به چهار میلیون و 900 هزار دلار رسیده است. تولیدکنندگان داخلی یخچال فریزر در زمینه انرژی این محصولات بسیار کار کرده‌اند‌ و این وسایل دائما به برق متصل هستند و قطعی ندارند بنابراین بهینه کردن مصرف انرژی برق در آنها مهم بود. با توجه به اینکه اکنون نیاز سالانه یخچال فریزر در کشور یک‌میلیون و 800 تا یک میلیون و 900 هزار دستگاه است به این ترتیب می‌توان گفت که 70 درصد از نیاز داخل توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود.

قیمت برخی خشکبار و آجیل در بازار

خشکبار، ادویه‌جات و آجیل از محصولاتی هستند که این روزها در بازار تهران تقاضای نسبتا خوبی دارند، هرچند که به گفته برخی فروشندگان میزان مصرف این محصولات به‌ویژه خشکبار و آجیل نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است. فروش انواع خشکبار و آجیل در بازار بزرگ تهران از رونق نسبی برخوردار است که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال میزان تقاضا برای این محصولات بیشتر خواهد شد. به گفته برخی فروشندگان خشکبار و آجیل، وضعیت فروش این محصولات در این مقطع از سال به‌طور نسبی افزایش یافته است اما در مقایسه با سال‌های گذشته میزان استقبال مردم برای خرید این محصولات کاهش یافته است.

برای مطالعه مطالب اخبار بازار آزاد به سایت روزنامه فرصت امروز مراجعه نمایید.

فرصت های سرمایه گذاری در آبزی پروری

آبزی‌پروری و شیلات یکی از بخش‌های تولید در کشاورزی محسوب می‌شود که با وجود پتانسیل‌های موجود در‌ کشور هنوز بهره‌برداری‌های لازم در این خصوص انجام نمی‌شود، در واقع هنوز از سهم و توان آب‌های آزاد به اندازه متوسط کشورهای دیگر استفاده نکرده‌ایم و کشاورزی آبی که استفاده از آب‌های سرزمین است، محدودیت دارد و این در حالی است که ایران یکی از خشک‌ترین کشورها و استان هرمزگان نیز یکی از خشک‌ترین استان‌های کشور است.

در این خصوص کلانتری، دبیرکل خانه کشاورز ایران در نخستین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان هرمزگان، با بیان اینکه در مکان‌هایی که بارش کم است کشاورزی سنتی توجیه اقتصادی و زیست‌محیطی ندارد، عنوان کرد: کشاورزی باید با تکنولوژی نوین، درآمد بالا و انرژی‌بری پایین باشد و سرمایه‌گذاری در کشاورزی با تکنولوژی نوین و صیادی، شیلات و آبزی‌پروری در استان هرمزگان هیچ محدودیتی ندارد. کشاورزی این استان در دو نوع آبی و آبیاری از طریق آبزی‌پروری انجام می‌شود.



این گفته بیانگر پتانسیل‌های بالقوه استان هرمزگان برای توسعه سرمایه‌گذاری در بخش صیادی و آبزی‌پروری است؛ در استان هرمزگان محدودیتی وجود ندارد. ما هم در این کلاف به سرمایه‌گذاران بخش آبزی‌پروری پیشنهاد می‌دهیم با توجه به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان هرمزگان و توان بالقوه این استان در بخش شیلات بهره‌برداری لازم را برای توسعه و تولید در بخش شیلات داشته باشند.

برای مطالعه مطالب بیشتر به سایت روزنامه فرصت امروز مراجعه نمایید.

شیب تقاضا

آیا می‌دانستید شیب تقاضا یک استراتژی قیمت‌گذاری کوتاه‌مدت است و این‌گونه فرض می‌کند که رقابت در نهایت و تحت هر شرایطی ایجاد خواهد شد؟ اگر هیچ رقیبی وارد بازار نشود شرکت پیش‌گیرنده این استراتژی قیمت محصول خود را کاهش می‌دهد تا بخش بزرگ‌تری از بازار را جذب کند. قیمت بالای اولیه منجر به بازگشت سریع هزینه‌های اولیه شده و مجموعه‌ای از منابع مالی را ایجاد خواهد کرد که از آن می‌توان برای تامین مالی فرآیند‌های توسعه و پیشرفت‌های تکنولوژیکی استفاده کرد.


برای مطالعه مطالب اخبار فرصت آزاد به سایت روزنامه فرصت امروز مراجعه نمایید.

شعار: پیش از رهسپار شدن به جاده، با خطر ملاقات کنید!

شعار: پیش از رهسپار شدن به جاده، با خطر ملاقات کنید!



آگهی: سیستم هشداردهنده خودرو Nissan

شعار: پیش از رهسپار شدن به جاده،با خطر ملاقات کنید!


برای مطالعه مطالب اخبار تبلیغات خلاق به سایت روزنامه فرصت امروز مراجعه نمایید.