مبانی نظریه‌پردازی در بازاریابی

با نگاهی گذرا به درون‌مایه کتاب‌های بازاریابی درمی‌یابیم که نویسندگان این رشته، بیشتر به بیان اصول، روش‌ها، تکنیک‌ها، مدل‌ها و فرآیندها پرداخته‌اند. می‌توان گفت در بیشتر این منابع دیدگاه کاربردی غالب است که البته در جای خود یک ویژگی ارزنده به شمار می‌آید. در این رهگذر آنچه تاکنون بدان کمتر پرداخته شده است جنبه‌های تئوریک و مبانی فکری و فلسفی بازاریابی است. اگرچه تردیدی در ضرورت کاربردی بودن مطالب بازاریابی نیست، اما از آنجا که در جایگاه یک رشته علمی و شاخه‌ای از دانش بازرگانی در دانشگاه‌ها آموزش داده می‌شود جا دارد زمینه‌های فکری و نظری آن نیز با نگاهی ژرف مورد بررسی قرار گیرد.

احساس این نیاز، استاد بازاریابی دانشگاه تگزاس، شبلی دی هانت را بر آن داشت که با بهره‌گیری از مطالعات و تجربیات ارزنده‌اش به تدوین کتاب مبانی نظریه‌پردازی در بازاریابی همت گذارد. در حال حاضر این کتاب به‌عنوان یکی از منابع علمی برای درس تئوری‌های بازاریابی در دانشگاه‌های معتبر آمریکا محسوب می‌شود. این کتاب توسط دکتر محمد حقیقی و دکتر مسعود کرمی ترجمه شده است.


در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «جریان‌ها، حرکت‌های عناصری هستند که جدایی‌های بازار را برطرف می‌کنند. بازاریابی حرکتی مجزا نیست، بلکه بازاریابی متشکل از مجموعه‌ای از حرکت‌های موازی، متقابل یا متکثر است. این فعالیت‌ها در روابط پیچیده بین افراد اتفاق می‌افتند که مبنای اقتصادی برای وجود و مشارکت‌شان در فرآیند بازاریابی یافته‌اند.» این کتاب به قیمت 13 هزار تومان توسط موسسه کتاب مهربان نشر به چاپ و انتشار رسیده است.

برای مطالعه مطالب بیشتر به سایت روزنامه فرصت امروز مراجعه نمایید.

تشویق مصرف‌کنندگان به پرورش مواد‌غذایی

برای سومین سال متوالی، بزرگ‌ترین سازنده سس کچاپ گوجه فرنگی در جهان، Heinz، یک کمپین بهاره را برای تشویق طرفداران سبزیجات تازه به مشارکت در مسابقه « Grow Your Own» و در نتیجه برخورداری از شانس برنده شدن تجهیزات باغبانی حرفه‌ای برگزار کرد.

کاربران اروپایی فیسبوک می‌توانند با مراجعه به یک نرم‌افزار توسعه‌یافته توسط آژانس رسانه‌های اجتماعی «We Are Social » - با ثبت آدرس خود، بذرهای گوجه فرنگی Heinz را به‌طور مستقیم از صندوق پستی منزل‌شان دریافت کنند. با توجه به قوانین مسابقه، آنها باید دانه‌ها را پرورش دهند. این افراد باید تا زمان ظاهر شدن گوجه فرنگی‌ها از آنها مراقبت کرده و در نهایت عکسی از همان گوجه فرنگی‌ها را در صفحه نرم‌افزار فوق آپلود کنند.

به گزارش‌ ام‌بی‌ای نیوز، این کمپین پاسخ مثبتی از مصرف‌کنندگان در سنین مختلف دریافت کرده است. با توجه به موفقیت قبلی این کمپین در انگلستان، مورد اخیر نیز در ابعادی گسترده در پلتفرم‌های متعدد، رسانه‌های دیجیتال، تلویزیون و در قالب فعالیت‌های درون‌فروشگاهی حتما پرطرفدار خواهد بود.

برای مطالعه مطالب بیشتر به سایت روزنامه فرصت امروز مراجعه نمایید.

میوه‌های خارجی موجود در بازار قاچاقی است

رییس کل گمرک ایران با تاکید بر اینکه میوه‌های خارجی موجود در بازار به‌صورت رسمی وارد کشور نشده است، گفت: سیب، پرتقال و نارنگی در طول سال 93 وارد کشور نشده و وارداتی در این خصوص صورت نگرفته است. مسعود کرباسیان در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان آنکه میوه‌های ممنوعه قطعا به‌صورت غیررسمی وارد کشور شده است، افزود: از آنجا که ثبت سفارشی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال‌جاری در زمینه واردات میوه انجام نشده، گمرک نیز وارداتی در زمینه میوه در این سال نداشته است.


وی با تاکید بر اینکه واردات انواع میوه از سوی وزارت جهادکشاورزی ممنوع شده است، افزود: گمرک هم به‌عنوان سازمان مسئول واردات و صادرات کشور کالایی که دارای ثبت سفارش نباشد و واردات آن نیز ممنوع باشد، ترخیص نمی‌کند. معاون وزیر اقتصاد با اشاره به وجود میوه‌های قاچاق در کشور، اظهار داشت: برای مشخص شدن وضعیت میوه‌های قاچاق و حجمی که در بازار موجود است باید نهادهای مربوط بررسی‌های لازم را انجام دهند زیرا گمرک، واردات میوه ثبت‌نام نکرده است. رییس کل گمرک ایران تصریح کرد: برای بررسی وضعیت میوه بهتر است تعزیرات و واحدهای نظارتی به واحدها سرکشی کنند تا با درایت همیشگی خود، حجم میوه وارد شده به بازار مشخص شود.

برای مطالعه مطالب بیشتر به سایت روزنامه فرصت امروز مراجعه نمایید.

تبلیغ خلاق پیراهن ضدچروک

شرکتPark Avenue اقدام به تولید پیراهن‌های نخی مردانه‌ای کرده است که در طول یک روز کاری چروک نمی‌شوند. این شرکت برای معرفی این پیراهن‌های خود که طبیعتا بیشتر در سفرهای کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند، از آگهی‌های خلاقانه‌ای رونمایی کرده است.

در این آگهی‌ها مشاهده می‌کنیم که پیراهن‌ها در داخل ساک‌های مسافرتی وضعیتی مشابه رخت‌آویزهای کمد دیواری را تجربه می‌کنند. به گفته شرکت تولیدکننده، در تهیه این پیراهن‌ها از تکنولوژی LAP استفاده شده است که مانع از چروک شدن لباس می‌شود و در نتیجه مصرف‌کنندگان می‌توانند بدون نگرانی پیراهن‌های خود را در چمدان جای دهند.

برای مطالعه مطالب بیشتر به سایت روزنامه فرصت امروز مراجعه نمایید.

هیاهوی خانه‌تکانی

نزدیک شدن به سال نو و نوروز، امید به بهبود را در دل مردم زنده می‌کند، اگرچه افسردگی سنگینی به واسطه تورم و فشار اقتصادی در سالی که گذشت بر دل آنها سایه افکنده است. هیاهو و تلاش مردم برای خانه‌تکانی، تهیه مایحتاج سال نو از قبیل میوه و آجیل و خریدن لباس نو و آماده شدن برای سفرهای نوروزی، نشان از تلاش مردم برای بیرون آمدن از این افسردگی و بدحالی دارد و امیدی را که مردم به تغییر شرایط و بهبود آن دارند، نشان می‌دهد.

مردم امیدوارند شرایط بهتر شود و اوضاع بهبود یابد و در سال آینده با راحتی بیشتری زندگی کنند. این مسئله علاوه بر این با توجه به گرانی‌ها و شرایط اقتصادی ناشی از آن، از عادت مردم و پایبندی آنها به سنت هم نشأت می‌گیرد. همچنین با توجه به مسائل اجتماعی و اقتصادی در سالی که گذشت و فشار اقتصادی که مردم تا حد زیادی آن‌را حس کردند، سفره هفت‌سین امسال علاوه بر ظاهر سنتی‌اش محتوای هفت‌سین دیگری را هم انتظار دارد که آن شامل سلامتی، سعادت، سربلندی، سادگی، سرور، سخاوت و سرخوشی است.

برای مطالعه مطالب بیشتر به سایت روزنامه فرصت امروز مراجعه نمایید.